Sidan du letade efter finns inte här. En sökning på forbundet RIG SM 2007 resulterade i denna sidan. Om det inte var detta innehållet du letade efter kan du göra en ny sökning uppe till höger.

Hur påverkas förbundets medlemmar av Vision 2007?

Tyvärr har de viktiga sakfrågorna om förbundets kärnfrågor hamnat lite i skymundan den senaste tiden. Det är i och försig ganska naturligt att olika personfrågor debatteras inför en årsstämma som skall innehålla val till olika poster.

Men jag anser att det är viktigt att vi inte glömmer bort det riktdokument som i demokratisk anda har klubbats igenom av årsstämman, dvs Vision 2007. I slutet på detta inlägg har jag kopierat in texten från Vision 2007.

Min fråga är hur medlemmarna i förbundet har påverkats, negativt eller positivt, av Vision 2007?

Hur väl har visionen följts och vilka slutsatser/erfarenheter kan vi dra efter ytterligare ett verksamhetsår?
Behöver visionen justeras/kompletteras?

Vad tycker ni?

Mike Wall
kaisho.nu

Proposition 2003:1
Vision 2007

Det här strävar vi mot

- Budo- och Kampsportsförbundet är det ledande förbundet för kampsporter i Sverige och har mer än 50.000 utövare.
- Vårt förbund står öppet för alla seriösa budoarter och kampsporter som inte hör hemma i något annat specialidrottsförbund inom Riksidrottsförbundet.
- Vårt förbund utmärks av demokrati, öppenhet, tolerans, mångfald och ansvar.
- Vårt förbund uppmärksammas för sina insatser vad gäller jämställdhet, integrationsfrämjande och stöd till utövare med funktionshinder.
- Förbundets arter har ett starkt genomslag i massmedia, särskilt i etermedia och de stora dagstidningarna.
- Publiksiffrorna har ökat väsentligt och allmänheten har en god förståelse för våra arters unika karaktär vad avser fysisk och mental fostran samt våra tävlingsregler.
- Riksidrottsgymnasiet har vuxit och erbjuder utbildning i såväl karate som andra arter.
- Förbundet erbjuder en utbildning på toppnivå jämfört med andra idrotter i Sverige.
- Det bedrivs högskoleutbildning, inklusive träning och utövande i våra arter på elitnivå.
- Våra landslag får minst 20 medaljer, varav 5 guld i internationella mästerskap.
- Förbundet anordnar stora internationella tävlingar, såsom VM och EM.
- Under perioden genomför förbundet sitt första Riksevenmang. Det bör innehålla ett antal spektakulära tävlingar – exempelvis SM-finaler i våra olika arter och uppvisningar på hög nivå. Det äger rum t.ex. i Globen i Stockholm eller i någon annan arena av hög klass. För detta krävs förberedelser som bör börja redan nu och bl.a. innebära insatser för att intressera massmedia och ansträngningar att finna sponsorer.

Strategier

En starkare ekonomi med väsentligt högre intäkter är ett oundgängligt krav för att förverkliga VISION 2007. Strävanden görs för att öka RF-bidragen, de kommunala bidragen, samt reklam- och försäljningsintäkterna. Den främsta intäktskällan måste dock vara sponsring. Möjligheterna att erhålla sponsringsintäkter förutsätter större genomslag i massmedia, större publiksiffror, större medlemsantal och ett målmedvetet arbete att uppsöka företag som erbjuds intressanta samarbetsmöjligheter. Allt detta kräver ett uthålligt arbete på bred front.

Våra strategier för att förverkliga VISION 2007 är följande:

- Systematisk bearbetning av massmedia.
- Aktiv medlemsvärvning
- Successiv höjning av utbildningsstandarden
- Pedagogiska insatser för att öka förståelsen för våra arter, inkl. deras tävlingsregler
- Aktiva insatser för att främja jämställdhet, integration och stöd till utövare med funktionshinder
- Systematisk bearbetning av företag som erbjuds sponsringssamarbete
- Större resurser till förbundskansliet
- Aktiva insatser för att söka och erhålla möjligheter att arrangera internationella mästerskap.
- Aktivt stöd till våra landslag

Förbundsstyrelsen föreslår att förbundsstämman beslutar
att anta VISION 2007 för förbundet.

Stockholm den 23 februari 2003
Förbundsstyrelsen

Mike Wall
www.fenixkampsport.se

Det skulle vara bra att få en kortfattad redovisning från FS punkt för punkt hur man arbetat med Vision 2007.

Vad har gjorts och vad är planerat av nedanstående punkter, samt hur ser planen med det fortsatta arbetet ut. Hur har ersultatet blivit av de olika punkterna:

- Aktiv medlemsvärvning
- Successiv höjning av utbildningsstandarden
- Pedagogiska insatser för att öka förståelsen för våra arter, inkl. deras tävlingsregler
- Aktiva insatser för att främja jämställdhet, integration och stöd till utövare med funktionshinder
- Systematisk bearbetning av företag som erbjuds sponsringssamarbete
- Större resurser till förbundskansliet
- Aktiva insatser för att söka och erhålla möjligheter att arrangera internationella mästerskap.
- Aktivt stöd till våra landslag

Mike Wall
kaisho.nu

Mike Wall
www.fenixkampsport.se

Jag levererar här min syn på vad FS gjort i linje med Vision 2007.

Vår informatör jobbar ständigt med pressmeddelanden och kontaktskapande med media av olika slag. Detta är en långsam process och kommer att skörda frukt på sikt, sakta men säkert.

- Aktiv medlemsvärvning.
En del av den medlemsvärvningen ligger i "bildande av nya sektioner" och "nya arter", vad det blir av det får vi väl se på kommande stämma. Våra befintliga arter och sektioner har vuxit kraftfullt de senaste åren vilket vi nog får tacka våra duktiga sektioner för i första hand men den hjälp och det stöd de fått från både kansliet och förbundsstyrelsen är långt ifrån ringa.

- Successiv höjning av utbildningsstandarden.
Den främsta förändringen för lokal utbildningsstandard är väl självfinansieringen av utbildningen där kvalitetsäkringen ligger i utökade möjligheter till väldigt låg eller ingen kostnad för Förbundet. I övrig är det RIG och andra nationella utbildningsaktiviteter som bäst förklaras av andra än mig.

- Pedagogiska insatser för att öka förståelsen för våra arter, inkl. deras tävlingsregler.
Främst är det väl hemsidan som är verktyget för detta. Dessutom har trycksaker tagits fram för varje art som används vid utåtriktad information/distrubition. Tävlingsregler är det lite svårare att nå ut med, nu går det dock att hitta information på hemsidan på ett strukturerat sätt.

- Aktiva insatser för att främja jämställdhet, integration och stöd till utövare med funktionshinder.
Här får nog FS erkänna att jämställdhet och integrationsfrågor legat lite på vila. Det har varit svårt att få aktiva ledare till dessa kommitteer. Däremot har kommitten för Funktionshinder haft stora framsteg genom sin ledare Mike Wall och flera andra. Här består FS:s insatser i ge stöd i form av anslag, hur framgångsrik kommitten varit svarar nog Mike Wall bäst på.

- Systematisk bearbetning av företag som erbjuds sponsringssamarbete.
Här har vi inte gjort särskilt stora framsteg. Arbetet med detta fortskrider dock och med en bättre organisation i framtiden kan vi nog nå längre med detta.

- Större resurser till förbundskansliet.
Vi har uttökat kansliet med en informationstjänst och planerar att utöka med både marknadsföring och administration. De senaste årens organisationsförändringar på kansliet har förbättrat kanslifunktionen och dess möjligheter att serva våra medlemmar. Arbetet med detta är långt ifrån klart och det skall de kommande åren läggas stora ansträngningar på att göra vårt kansli till en pärla för våra medlemmar.

Det mesta av detta arbete görs på artnivå och FS kan bidra med medel och struktur för att underlätta arbetet. För att få ett erkännande och därmed möjlighet att arrangera internationella mästerskap så måste vi skapa en struktur med artriktad verksamhet vilket kommer ur lösningen av många andra stora frågor rörande vår organisation. De som hittills fått möjlighet att arrangera internationella mästerskap är de arter som haft fokus på sin verksamhet på det internationella planet. FS måste försöka stimulera den utvecklingen och låta andra arter lära sig av dem. FS skall också aktivt delta i arternas ansträngningar att söka dessa möjligheter.

- Aktivt stöd till våra landslag.
Här kommer också skörden ur verksamheten. Det mesta av arbetet måste göras på sektionsnivå, FS kan ge medel och stimulera med en bra struktur. 2004 gavs ett elitstöd ut till sektionerna vilket förhoppningsvis skall generera någon form av payback till respektive verksamhet. FS kan bidra med ledar/tränar utbildning, anslag och kontaktskapande aktiviteter. Hittills har FS gjort allt detta med blandad framgång och kanske inte lyckats så bra med det sistnämnda.

Arbetet fortskrider och är långt ifrån klart !

Michael Bergman

Hej!

Jag tycker att Michael Bergman redan har lämnat ett bra svar på dina frågor. Arbetet med att färdigsställa verksamhetsberättelsen för 2004 pågår nu för fullt. Inom kort kommer den att läggas ut på hemsidan. Dessutom kommer verksamhetsberättelsen att skickas ut till de klubbar som deltar på stämmorna den 12 mars. I verksamhetsberättelsen finns en ganska utförlig redogörelser för aktiviteterna inom förbundet det gångna året. En hel del av vad som gjorts följer planen inom VISION 2007.

Mvh

Erik Åsbrink

Du lämnade ett bra svar.
Jag anser som sagt att det är viktigt att FAKTA kommer fram till våra medlemmar vad som verkligen görs. Oftast i det tysta men även ibland med pukor och trumpeter.

Jag avvaktar verksamhetsberättelsen precis som alla andra och skall läsa den med spänning.

Om man tittar på planeringen av stora evenemang i förbundets regi, hur långt har man kommit här? Har man tittat på olika möjligheter att arrangera ett officiellt förbundsläger, gemsnamma SM-tävlingar, en gemensam utställning/mässa med markandens officiella leverantörer/aktörer etc?

Sådana frågor anser jag är viktiga för värdet av ett medlemskap.

Jobba på

Mike Wall
kaisho.nu

Mike Wall
www.fenixkampsport.se

Mike Wall skrev:
Om man tittar på planeringen av stora evenemang i förbundets regi, hur långt har man kommit här? Har man tittat på olika möjligheter att arrangera ett officiellt förbundsläger, gemsnamma SM-tävlingar, en gemensam utställning/mässa med markandens officiella leverantörer/aktörer etc?

Officiella förbundsläger, gemensamma SM och gemensamma mässor är oerhört stimulerande tankar som skulle ge oss en gemenskapsstämpel som hette duga. FS har fört diskussioner inom ramen för vision 2007 att försöka åstadkomma gemensamma SM-finaler med uppvisningar, mässa och diverse jippon. Vi har inga långt framskridna planer på detta och vi vet inte hur genomförandet skall se ut eller vara sammansatt.

Vi har insett att vi på lämpligt sätt måste närma oss den komersiella kampsporten för att få en plattform för såväl tävlande som icketävlande arter gentemot media och omvärld. Skall vi ha en möjlighet att i framtiden få en position med medialt uppmärksammade sporter så måste vi acceptera de kommersiella inslagen. Vi måste vända våra gamla inrotade fördomar till nytta och glädje för alla våra arter.

Vi måste kapa åt oss marknadsandelar !

Vi har förmodligen ett antal händelserika år framför oss med OS på programmet, proffsboxningsförbudet och andra faktorer som kommer att förändra spelplanen vi befinner oss på. Är vi inte i de främre leden när saker händer så får vi svårt att hävda oss både nationellt och internationellt i framtiden. Vi riskerar att försvinna bakom K1 galor och proffsboxningscirkusen.

En viktig faktor för att åstadkomma detta är att få en effektiv styrelse som koncentrera sig på förbundsgemensamma aktiviteter bland mycket annat. Vi ägnar idag för mycket tid åt sektionsangelägenheter.

Michael Bergman

Citat:
”Vi måste kapa åt oss marknadsandelar!”

Detta är en fantastisk floskel som är lätt att slänga ur sig.
(Ursäkta det bryska uttalandet, men jag kan inte formulera mig bättre just nu)
Jag har inget emot visioner eller framtidsplaner.
De behövs för att upprätta mål och samla styrkorna. Dessuto när detta är gjort, få alla att marschera åt samma håll.

Frågan är var ska vi ta dessa marknadsandelar ifrån?
Att vi (kanske) får in nya arter i förbundet innebär inte att vi kapar åt oss marknadsandelar.
Dessa har inte varit anslutna någonstans tidigare.
De tar med sig sina gamla medlemmar, iofs ökar förbundets medlemsantal.
Men att räkna in det som ökat antal marknadsandelar – nej det tycker inte jag.

Att kapa åt sig marknadsandelar är att locka mer folk till att börja med kampkonst/sport istället för annan idrott alt annan sysselsättning.

En annan viktig fråga i detta sammanhang då förbundet består av ytterligheter som de inåtskådande arterna som arbetar med att förfina perfektionen och den inre upplevelsen till de ”extrema” tävlingssporten.
Var läggs krutet i ett sådant arbete?

Det är ju alltid enklare att få medial uppmärksamhet om man kan visa upp tävlingsverksamhet och medaljer.
Men trots detta har vi ett stort antal okända medaljörer med VM och EM titlar som media inte uppmärksammar.

Hur gör vi då med de stilar som inte kan visa upp medaljer och resultat, vilken väg ska förbundet ta för att öka deras andelar.

Nu hoppas jag att ingen svarar att ett förbund består av enskilda klubbar, och det är vad var och en klubb gör som räknas.

För ingen kan väl inbilla mig att de enskilda klubbarna inte gör allt vad de förmår för att locka till sig nya medlemmar.

Citat:
”Vi har insett att vi på lämpligt sätt måste närma oss den komersiella kampsporten för att få en plattform för såväl tävlande som icketävlande arter gentemot media och omvärld. Skall vi ha en möjlighet att i framtiden få en position med medialt uppmärksammade sporter så måste vi acceptera de kommersiella inslagen. Vi måste vända våra gamla inrotade fördomar till nytta och glädje för alla våra arter.”

Här är en mycket intressant väg att gå.
- Men hur utbildar man de enskilda klubbarnas styrelser på bästa sätt?
- Finns det några planer på att starta upp en sådan utbildning?
- Hur har man tänkt sig utbildningsplanerna då förbundet består av ytterligheter som de inåtskådande arterna som arbetar med att förfina perfektionen och den inre upplevelsen till de ”extrema” tävlingssporten.
Det är ju skillnader på hur man kan marknadsföra sig och vilka resurser som finns att tillgå.

Personligen skulle jag välkomna kurser i ”Kampkonst/sport” marknadsföring och kommersialism som går på ”hemma plan”.

MR K Laughing out loud

Kent Ånmo

--------------------------------------------------
"Jag håller inte med dig om det du säger, men skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
- Har tillskrivits Voltaire - men är någon annan som uttrykt det.

Jag skall göra mitt bästa för att ge min syn på det du frågar om och de synpunkter du har. Jag anser dock att du måste öppna ögonen för alla marknader innan du låser fast marknadsandelar enbart vid tillväxt av utövare.

Mr K skrev:
Frågan är var ska vi ta dessa marknadsandelar ifrån? Att vi (kanske) får in nya arter i förbundet innebär inte att vi kapar åt oss marknadsandelar. Dessa har inte varit anslutna någonstans tidigare. De tar med sig sina gamla medlemmar, iofs ökar förbundets medlemsantal. Men att räkna in det som ökat antal marknadsandelar – nej det tycker inte jag.
Jag vill påstå att en marknad uppträder i multiplar och även i flera dimensioner. Vore det bara så att vi behövde jaga fler utövare så skulle fokus ligga på marknadsföring och precis som du säger i att försöka få fler att börja med Budo och Kampsport istället för andra idrotter. Jag tänker först och främst på följande marknadsandelar

Idrottsutövare:
Marknadsföra våra arter för att få andra idrottsutövare att bli nyfikna och antingen byta eller komplettera med vissa inslag av Budo/Kampsport.

Publik och icke idrottsutövare:
Dels en slags medial marknad att vinna publikens förtroende, förståelse och intresse. Som det är nu förstår inte folk våra regler och tycker vi (tex. karate)står och viftar och skriker utan sammanhang. Vi har även en marknad som består av icke utövare som kan lockas att börja. För att åstadkomma detta kan ett sätt vara att bli mer mer spektalulära men utan att bli svårnådda, alla kan träna, gammal som ung, vig som stel.

Internationell uppmärksamhet:
Många arter har hittat ut på den internationella marknaden som inte ger oss några fler utövare men ändå är en marknad av uppmärksamhet och respekt för våra arter, utövare och representanter på det internationella planet. Här finns det för många arter mycket att fortfarande nå upp till i form av ökade marknadsandelar.

Mr K skrev:
En annan viktig fråga i detta sammanhang då förbundet består av ytterligheter som de inåtskådande arterna som arbetar med att förfina perfektionen och den inre upplevelsen till de ”extrema” tävlingssporten. Var läggs krutet i ett sådant arbete?
Jag förstår faktiskt inte vad du frågar efter.

Mr K skrev:
Det är ju alltid enklare att få medial uppmärksamhet om man kan visa upp tävlingsverksamhet och medaljer. Men trots detta har vi ett stort antal okända medaljörer med VM och EM titlar som media inte uppmärksammar.
Jag håller med dig, varför har media så lågt intresse för våra arter? Här finns massor att jobba med som förståelse, enkla tävlingssystem, mera spektakel, seriösa uppvisningar som bryr sig mer om vad folk vill se än vad vi vill visa. Jag har personlig erfarenhet av journalister som bevistat tävlingar inom Budo utan att skriva en enda rad, när de blivit tillfrågade har de sagt att de förstod ingenting så det blev så svårt att få till ett reportage som skulle fånga läsarnas uppmärksamhet. Vi måste anstränga oss för att få media att förstå vad vi pysslar med. Kanske lite mer fokus på nutid och mindre på tradition, jag tror att förståelse är en stor faktor

Mr K skrev:
Hur gör vi då med de stilar som inte kan visa upp medaljer och resultat, vilken väg ska förbundet ta för att öka deras andelar.
Det är klart att medaljer i olika former ger en idrott mer uppmärksamhet. De idrotter som inte har tävlingsinslag måste därför fånga medial uppmärksamhet genom våra övriga idrotter och även uppvisning av olika slag och kanske arbete inom stresshantering, skola och omsorg. Kanske skall man överväga att införa någon slags prestationsinsriktad publikattraktion. Jag inser naturligtvis att det är svårare för de icke tävlande arterna men håll med om att du blir sugen på att träna Akido när du tittar på en uppvisning i dito.

Mr K skrev:
- Men hur utbildar man de enskilda klubbarnas styrelser på bästa sätt? - Finns det några planer på att starta upp en sådan utbildning?
Vi sysslar med utbildning av instruktörer, idrottsledare, klubbledare, domare, funktionärer mm men har mig veterligen inte satsat på att utbilda klubbar i driftteknik eller styrelser i förvaltning. Det kan verkligen vara någonting att ta med sig inom Vision 2007. Det är ingen lätt uppgift och kräver speciella resurser.

Michael Bergman

Hej Mikael.

Till att börja med inledningen på ditt svar.
Det är alltid svårt att öppna ögonen på morgonen.
Detsamma gäller möjligheter innan man upptäckt dem.
Men det kan också vara svårt att upptäcka ett rådjur i skogen innan någon pekat ut det.
Eller har man tur att fånga det med blicken i precis rätt tid.

Nu fortsätter vi som de skulle ha sagt i TV, över till något helt annat.
Jag ska försöka förklara frågan du inte förstod.

Ursäkta min raljerande ton när jag vill visa bredden.
(Hoppas ingen tar illa upp, levererar ursäkten redan i förväg)

Vad jag menar att förbundet innehåller allt ifrån
- inåtskådande navel ludds studerande som vill uppnå inre harmoni och perfektion, sittandes stillasitande och funderandes i sin egna lugna hörna till
unga hormonstinna och testeronstinna alfahanar och honor som inget hellre vill än att mäta sina krafter och prygla sin motståndare i en stålbur inför jublande åskådarmassor.

Fördelen är ju att man kan erbjuda det mesta, men nackdelen blir ju att dessa två ytterligheter har en väldigt liten gemensam och enhetlig grund att stå på.
Var och hur ska man marknadsföra dessa två ytterligheter, var lägger man ner energin?

Det måste vara svårt att promotera bägge samtidigt och förvänta sig ett likartat resultat.
Vem får vinstlotten?

När det gäller frågan om våra arter och tävlingsregler, ett huggskott i luften.
Har man försökt utbilda sportjournalisterna?

Erbjud den en enkel utbildning i de olika arternas tävlingsregler, Och sammanställ en skrift om dessa regler med tips på vad man ska titta på.

Jag vet att det är ett mastodontjobb – men allt går! bara man inte behöver göra det själv.

Har dessa tanka varit uppe?
Enskilda stilar får nog svårt att göra detta men ett förbund har större påtrycknings kapacitet.

Annat som vore bra är att erbjuda ”proffsiga” guider som kan berätta och ge tips under matcherna.

MR K Laughing out loud

Kent Ånmo

"Jag håller inte med dig om det du säger, men skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
- Har tillskrivits Voltaire - men är någon annan som uttrykt det.

Hej Kent,
jag vill inleda med att säga att i vart fall jag inte tar illa upp av din "raljerande ton" i ditt inlägg. Du berör viktiga faktorer för ett Förbund med mångfald. Du har även lite knorr på din beskrivning av dessa två ytterligheter, man förstår faktiskt att du målar utan att kludda om man kan uttrycka det så.

Mr K skrev:
Vad jag menar att förbundet innehåller allt ifrån - inåtskådande navel ludds studerande som vill uppnå inre harmoni och perfektion, sittandes stillasitande och funderandes i sin egna lugna hörna till unga hormonstinna och testeronstinna alfahanar och honor som inget hellre vill än att mäta sina krafter och prygla sin motståndare i en stålbur inför jublande åskådarmassor.

Fördelen är ju att man kan erbjuda det mesta, men nackdelen blir ju att dessa två ytterligheter har en väldigt liten gemensam och enhetlig grund att stå på.
Var och hur ska man marknadsföra dessa två ytterligheter, var lägger man ner energin?

Har man försökt utbilda sportjournalisterna?

Annat som vore bra är att erbjuda ”proffsiga” guider som kan berätta och ge tips under matcherna.

Att hitta någon gemensam nämnare för våra ytterligheter i Förbundet är ingen lätt uppgift. Frågan är om det är det vi skall leta efter, kanske vi istället skall förstärka deras olikheter och ge varje part ett eget rum att verka i med full frihet, naturligtvis inom stadgade ramar. Lite åt det hållet är det kanske vi kör och kraften måste nog tror jag läggas på att stärka varje arts identitet så pass att tex. Kyudo kunde tänka sig att ha en uppvisning på en kickboxningsgala. Kanske ett dåligt exempel, vad jag menar är att två ytterligheter skulle kunna vistas på samma gala utan att någon av dem får en identitet eller filosofisk kris.

I övrigt är det marknadsföring, media och hemsida jag tänker på i första hand. Ponera att vi i en framtid ordnar en gala på globen. Skulle FS fullfölja sina diskussioner i detta ämne så inser man att ytterligheter är en nödvändighet, vi måste ha ett inslag med stort publiktryck samtidigt som vi vill visa alla våra arter. Kanske skulle man föreslå Master Cup ett samarbete, kanske skulle man prata med Fighter Magasin om media bevakning tillsammans med alla sportjournalister i hela landet. Kanske skulle man förklara på ett lite mer igenkännande sätt våra olikheter och kanske skulle man göra ett tävlingsreglemente i latmaskform för alla arter så att folk begrep varför de i vita och färgglada dräkter dräkter står på en matta och utför någonting som för de flesta ser ut som orientalisk riverdance.

Jag vill minnas att någon gjort ett försök att "utbilda/lära" en reporter på en medelstor tidning hur karatens regler fungerade. Uppenbart gjordes inga framsteg men nog är det en god ide att verkligen göra ett ordentligt och lite tvingande försök att utbilda, lära eller helt enkelt kräva av media att de får ta sig i kragen och ge oss utrymme. En av de viktigaste faktorerna för detta är att leverera ett starkt Förbund som är snyggt packeterad och livskraftig.

Att Förbundet på något vis, på rätt nivå, kunde erbjuda proffsiga guider och kanske speakers på tävlingar är verkligen en briljant ide. Det är mig veterligen ingenting vi talat om annat än på arrangörsnivå och då har ju problemet varit att "få tag" i just proffsiga guider.

Michael Bergman

Hej Mike,

Vision 2007, sounds very nice from what i can understand. What happened to 2002, 2003, 2004, 2005? Who voted the people who make these decisions? Was it everyone in the federation or was it a select few?

I try and stay away from the forums because often there is very little being discussed, today i recieved an email from our club secretary from yourself concerning the vote in stockholm. Do you know that it is the first time in three years that we have recieved anything from the federation? And what makes this issue more important si that the information for vote came from you and not the federation, does this not worry anybody?

Is this what it is about? Many clubs but a few discuss and make decisions for the mass? The only contact we have is when fee's are due? Why is this, is this budo, is this bringing us all together? When we expand fast taking in all and anything, we are surely going to collapse like many good federations around the world in the last 50 years.

Yours in budo,

Yours in Budo,

Renshi David BloodHolland
Kansen Ryu kempo Ju-jitsu Academy

Dear David
Nice to have you in the discussion.
I can nderstand your point of view, and my own club Kaisho Helsingborg, is nearly in the same position. We havnt heard much from the federation eather. But I think that we that is operating in the local clubs much think of this like a two way communication.

We often send an email to the headquarters or to different people within the federation and get reply. We are just one of approx 750 clubs, and it should have been impossible for the HQ to contact all the clubs. This s working good for us.

But I think that the federation know are aware of that they need to be more active in the daily discussion with us that is responsebly for the schools. Thats one of the reasons why they have selected a specia person fotr this matter (read more at the webpage budo.se)

In our case in Helsingborg we are working very hard with our webpage, where our students get a lot of information. Of course we meet our members every week when they come to training, but with your hand on your heart David, how many times do you give your students a phonecall or pay them a homevisit? If it is a very small club maybee it is possible to do that but when it comes to a club sized like ours or a federation, it is impossible.

I think that we need to be more open to understand that within a Federation there are people that like to work together. They are keeping the contact and then they accept the rest. The accept the other styles and instructors, but there is no need to give them a call every day.

When it comes to what has happened from 2002-2004 you can read "Verksamhetsberättelsen" that is published on the webpage. In my opinion this federation is the one that have been doing the most of all federations I have been a member in during the years.

I think that for the first time we now have a federation that is willing to open up their doors for more arts , they have a good webpage, the have professional people in the top that knows what to do, the have a plan- the Vision 2007 -that was accepted by the meeting a coupple a years ago, a federation with a possibility to be even better.

The reason why I send you the letter that I wanted yo to attend the yeary meeting, is because I am responsebly for the practical arrangements. I therefore believe that it is important to have many voices and schools to be represented at the meeting. Thats why. You also are going to recieve a letter from the HQ with all the documents as well. To be attending the meeting is your way to let people know what you and your members belive is correct and important. You can leave your vote an be a part of the descision!

How is your work with disabled kids going b the way?

Best regards

Mike all
Your friend in Martial Arts

Mike Wall
www.fenixkampsport.se

Arkiv