Jodoläger 18-19 februari 2006

Hej alla jodokas!
Vill bara meddela att det kommer att anordnas ett läger i Sigtuna den 18-19 februari 2006, så boka in den helgen redan nu!
Det kommer förhoppningsvis att ges tillfälle till gradering upp till 1 dan.
Någon form av tävling kommer även att anordnas.
Lägret kommer att hållas i en större idrottshall (Sigtuna fritidscenter) än det senaste februari lägret som blev fullsatt.
Mer info kommer i november efter jodo EM i Bologna.

MVH
Mikael Almeblad
Shigukan IF

/Mikael Almeblad
Jodoansvarig, kendosektionen

Hur avancerad bör man vara för detta läger? Kan man vara glad aikidoka som vill bli bättre på att vifta med den där pinnen? (Dvs. är det öppet för nybörjare?)

Laughing out loud

/Erik Linderson

Stephen Robert Irwin, 22 February 1962 - 4 September 2006.

RIP, mate. Crikey!

Hej
Det är öppet för nybörjare, uppdelning i 2 grupper kommer att ske; nybörjare och avancerade. Man får nog ut mest av lägret om man provtränar ett par gånger på någon jodoklubb innan man går på lägret så att man har vissa kunskaper om grundteknikerna, eftersom kataträningen underlättas av att man kan grunderna i att hantera bokken och jo. De som tränar aikido brukar ha bra förkunskaper i både jo och bokken, men det finns en del skillnader i grundteknikerna. Mer info om lägeret kommer i mitten av november.

Välkommen!
MVH

Mikael

/Mikael Almeblad

Hmm... jag tränar Nishio-aikido, så lite bokken och jo har det ju blivit... men jag är ganska intresserad av att se lite av andra "vapenarter". Jag får se om jag kan ta mig till någon jodoklubb någon gång och prova...Laughing out loud

/Erik Linderson

RIP, mate. Crikey!

KoteGaeshi skrev:
Hmm... jag tränar Nishio-aikido, så lite bokken och jo har det ju blivit... men jag är ganska intresserad av att se lite av andra "vapenarter". Jag får se om jag kan ta mig till någon jodoklubb någon gång och prova...Laughing out loud

Du kan ta det från en annan aikidoka (mig alltså): Jodo är definitivt något du borde kolla in om du har möjlighet. Trots min bristande erfarenhet av både jodo och aikido så vågar jag ändå påstå, för min egen del, att det är mycket givande att se mer än ett träningssätt och filosofier.

Så jag säger "pröva på!" Laughing out loud

"Spiritually, there are no strangers or borders. Everyone is part of a family. The aim of aiki is to banish fighting, warfare and violence."

/Morihei Ueshiba
----------
my favorite iai waza-ry thingy is that cutty heady, cutty necky, cutty waisty, changy timey cutty sidewardsy then slashy through the whole body-y...one /Rottunpunk

"Furuki o tazune atarashiki o shiru"
'studera det gamla för att förstå det nya'
-----------
Fredrik Häll
Östersund - Shinto Muso-ryu - Östersunds BudoKai

Problemet är den bristande tillgången på jodoklubbar här i det barbariska dalarna... närmaste ligger nog i sigtuna... tyvärr! så det där lägret kanske är något att sikta på. Laughing out loud

/Erik Linderson

RIP, mate. Crikey!

KoteGaeshi skrev:
Problemet är den bristande tillgången på jodoklubbar här i det barbariska dalarna... närmaste ligger nog i sigtuna... tyvärr! så det där lägret kanske är något att sikta på. Laughing out loud

Det var ju tråkigt. Jag själv har haft den goda turen att ha jodo-dojon bokstavligt talat vägg-i-vägg med aikido-dojon. Laughing out loud

"Spiritually, there are no strangers or borders. Everyone is part of a family. The aim of aiki is to banish fighting, warfare and violence."

/Morihei Ueshiba
----------
my favorite iai waza-ry thingy is that cutty heady, cutty necky, cutty waisty, changy timey cutty sidewardsy then slashy through the whole body-y...one /Rottunpunk

"Furuki o tazune atarashiki o shiru"
'studera det gamla för att förstå det nya'
-----------
Fredrik Häll
Östersund - Shinto Muso-ryu - Östersunds BudoKai

*ser längtande mot jo - och bokkenfodralet...* tur att det är aikido ikväll iallafall...

/Erik Linderson

RIP, mate. Crikey!

RAPPORT
– Jodoträningsläger, tävling, gradering i Sigtuna 18–19 februari 2006

Shigukan IF arrangerade för andra gången ett jodoläger i februari. Denna gång hade vi nöjet att kunna anordna lägret i Sigtuna fritidscenters fina och rymliga sporthall. Totalt var det 27 personer på lägret, som var uppdelat i en och en halv dags träning och en halv dag med tävling och gradering. Sensei Takao Momiyama (6 dan) och Rolf Radakovits (5 dan) instruerade deltagare från 8 olika klubbar; Zen kobudo centrum (Stockholm), Stockholms jodokai, Ki-ken-tai-itchi (Finland), Shobukan (Göteborg), FSKA (Stockholm), Combat Academy (Täby), KFUM Uppsala och Shigukan IF (Sigtuna).
På lördagsförmiddagen förmedlades de senaste nyheterna inom ZNKR Jodo och samtliga grundtekniker (kihon waza), såväl ensam- som parträning, gicks igenom mycket noggrant. Det påpekades att kihonträningen är mycket viktig för kataträningen, särskilt parträningen (kihon sotai dosa) måste övas mycket flitigt för att katorna ska bli bra. Därefter gav instruktörerna en grundlig genomgång av samtliga seitei kata (1–12) under lördagseftermiddagen och förmiddagspasset på söndagen.
På söndagen arrangerades en individuell jodotävling, med syfte att ge erfarenhet inför vårens RM i jodo och Jodo EM i höst. Det var 14 jodokas från 4 olika klubbar som deltog i tävlingen. Momiyama-san var huvuddomare assisterad av Rolf Radakovits, Istvan Gubas och Örs Gubas, samt Mikael Almeblad som protokollförare. Tävlingen genomfördes i en klass, men följde i övrigt samma modell som EM, d.v.s. grundspel i pooler där två personer från varje pool går vidare till direktelimineringen, samt olika kator i poolerna och i direktelimineringen.

Reultat Shigukans öppna jodomästerskap 2006
1. Sida Yin, FSKA
2. Timo Reenpää, Ki-ken-tai-itchi
3. Lollo Ahldén, FSKA och Niklas Ahlgren, FSKA
Utmärkelser:
Bästa tachi: Lollo Ahldén, FSKA
Fighting spirit: Peter Hellberg, FSKA

Under söndagen gavs även möjlighet till gradering. Domarpanelen bestod av 5 domare med lägst 4 dan, vilket möjliggjorde gradering upp till 1 dan; Huvuddomare Takao Momiyama (6 dan), Rolf Radakovits (5 dan), Istvan Gubas (5 dan), Örs Gubas (4 dan) och Mikael Almeblad (4 dan). Totalt var det 12 personer som lyckades med sina graderingar.
Resultat gradering Sigtuna 2006-02-19

1 dan
Niklas Ahlgren, FSKA
Per Nilsson, Shobukan
Nils Sabelström, FSKA
Sida Yin, FSKA

1 kyu
Lollo Ahldén, FSKA
Olof Oknemark, FSKA
Lars Tegelberg, Shigukan
Robert Åsberg, Shigukan

2 kyu
Peter Hellberg, FSKA

3 kyu
Magnus Blomfelt, Shobukan
Carl-Johan Henriksson, Shobukan
Johan Linnér, Shobukan

Sammanfattningsvis kan sägas att det var två intensiva dagar fyllda med mycket flitig jodoträning och uppvisande av mycket fin jodo på såval tävling som gradering. Det var särskilt roligt att lägret besöktes av våra finska vänner Tuula och Timo. Shigukan IF tackar alla domare, funktionärer och deltagare för ett trevligt läger. Ett nytt läger planeras vid samma tid nästa år. Shigukan IF hoppas att ännu fler jodokas kommer då, eftersom det kan vara en bra förberedelse och uppladdning inför Ishido-senseis besök i juni 2007.

/Mikael Almeblad

/Mikael Almeblad

Arkiv