Uppsala storsatsar på Budo-SM

I maj månad har Svenska Kendoförbundet förlagt ett samlat, så kallat Budo-SM, svenskt mästerskap i förbundets samtliga idrotter. SM i budo ser ut att kunna bli hetare än på många år, mycket tack vare idrottsprojektet Tävlingsstaden Uppsala.

Den 22-23 maj är det dags för ”budo-SM” i Uppsala. Tävlingarna, som kommer avgöras i alla idrotter som ligger under Kendoförbundet, är samlade under en och samma helg.

15 april 2010  |  Jonathan Broberg

I maj månad har Svenska Kendoförbundet förlagt ett samlat, så kallat Budo-SM, svenskt mästerskap i förbundets samtliga idrotter. SM i budo ser ut att kunna bli hetare än på många år, mycket tack vare idrottsprojektet Tävlingsstaden Uppsala.

Den 22-23 maj är det dags för ”budo-SM” i Uppsala. Tävlingarna, som kommer avgöras i alla idrotter som ligger under Kendoförbundet, är samlade under en och samma helg.

Och det verkar vara ett smart drag av Kendoförbundet. Samtidigt står Uppsala Kommun för en stor del av marknadsutrymmet och satsar stort på budo-SM.
   – Det är en del av Uppsala kommuns satsning på idrott generellt, som kallas Tävlingsstaden Uppsala. Det är ett samarbetsprojekt som är inne på sitt femte år, säger projektledare Åsa Nordback, Fyrishov AB, till budokampsport.se.

“Rejäl exponering”
Att finna synergieffekter av att samla idrotter under en och samma satsning, är något som Uppsala Kommun verkligen kan visa upp.
   – Idén kom från Fyrishov AB och när vi 2006 inledde projektet hade vi många inbokade SM i Uppsala och vi kände att många samordningseffekter och kunskaper borde finnas.

Hur stor del av kakan man kan få, beror också på hur stort själva evenemanget kan bli. Budo-SM räknas inte till något av de större Svenska Mästerskapen i Uppsala under året, men tillräckligt vida för att vara en del i satsningen.
   – Det vi ser till är att ge budo-SM rejält exponering i lokaltidningen, ett 40-tal affischer, tydlig synlighet på stadens turisthemsida.

Men det är inte allt. Projektet hjälper också till att ge arrangörer en utbildning i presskontakter, hur man jobbar med sponsorer och så vidare.

Helt klart är att det verkar löna sig att arbeta med Uppsala. Kanske bör fler kommuner involveras då det börjar vankas SM-tävlingar runtom i landet.

Text: Jonathan Broberg

1
5
4