Vår grafiska profil 

Sedan våren 2022 har Svenska Budo & Kampsportsförbundet en ny logotyp och en ny grafisk profil. Här finner ni information om dessa samt bilder för nedladdning.

Allmänt

Logotypen är utformningen av förbundsnamnet, de tre kronorna samt den tsuba (parerplåt på japanska svärd) som är symbol för förbundet. Typsnittet i logotypen heter Akko Pro Medium och är designad av Akira Kobayashi.

Här finns en intervju med Johanna Bjuhr Escalante, som tagit fram logotypen.

Den grafiska profilen bestämmer utformningen av logotypen men också annan design såsom brevpapper, visitkort och trycksaker samt förstås webbplatsens utseende. I den grafiska profilen anges även vilka färger som används och hur de kan kombineras, vilka typsnitt vi använder och mycket mer.

Här på hemsidan liksom i mycket av förbundets övriga kommunikation är typsnittet Muli standard.

Logotyp och grafisk profil används där det är lämpligt av förbundet centralt, dessutom med fördel av underförbunden och distrikten. Logotypen kan också användas av klubbar som är anslutna till SB&K i deras marknadsföring, som ett sätt att visa deras förbundstillhörighet i idrottsrörelsen.

Skrivregler

Förbundets fulla namn är Svenska Budo & Kampsportsförbundet och ska skrivas ut just så. Notera de inledande versalerna, &­-tecknet samt att det ska innehålla ett foge-­s – alltså ”Kampsportsförbundet” (inte ”Kampsportförbundet”).

Vårt namn förkortas med akronymen SB&K.

På engelska heter vi Swedish Budo & Martial Arts Federation.

Användning av vår logotyp

De primära logotyperna är skapade som ett cirkelformat märke och finns i versioner med och utan bakgrundsplatta.

Dessa logotypversioner är de vi använder i första hand och i vår kommunikation på korrespondensmaterial, trycksaker, profilprodukter, dekaler/pins, i annonser, på webben och sociala medier.

Sammanhanget och bakgrundsbild/bakgrundsfärg avgör vilken av versionerna som är bäst att använda. Ett riktmärke är dock att den positiva versionen utan bakgrundsplatta används för officiellt förbundsmaterial som behöver lite mer tyngd, som exempelvis visitkort och brevpapper.

Den negativa versionen utan bakgrundsplatta används med fördel för profilerande produkter som exempelvis roll ups och affischer. Versionerna med bakgrundsplatta används när vi vill att logotypen ska ha stor synlighet som exempelvis i powerpoint­presentationer och när bakgrunden är brokig.

Nedladdning

Här finns vår logotyp i sex olika varianter. Notera att bakgrunderna i filerna är transparenta och att de ljusblå bakgrundsfärgerna endast är till för illustration här på hemsidan.

Logotype (rund)

» Ladda ner

Logotype rund (negativ)

» Ladda ner

Logotype rund med vit platta

» Ladda ner

Logotype rund med mörk platta

» Ladda ner

Logotype liggande

» Ladda ner

Logotype liggande (negativ)

» Ladda ner

För frågor eller mer information

Behöver ni fler varianter eller andra upplösningar av logotyperna? Behöver ni underlag för trycksaker? Eller har ni frågor kring logotypen och den grafiska profilen?

Kontakta kommunikatör Mats Lilja eller generalsekreterare Mona Lundkvist.

» Se kontaktuppgifter

17
18
23