Nyheter

Patrik Syk om Aftonbladets satsning på kampsport

Igår slog en bomb ner i Kampsportssverige. Kimura.ses MMA Panelen värvas till Aftonbladet som därmed utökar sin kampsportsbevakning.
   - Aftonbladet har förstått att det finns ett genuint intresse kring kampsport, säger tidningens reporter Patrik Syk till budokampsport.se.

Igår slog en bomb ner i Kampsportssverige. Kimura.ses MMA Panelen värvas till Aftonbladet som därmed utökar sin kampsportsbevakning.
   – Aftonbladet har förstått att det finns ett genuint intresse kring kampsport, säger tidningens reporter Patrik Syk till budokampsport.se.

I höstas gick Aftonbladet, till mångas glädje och förvåning, ut med att tidningen gör en stor satsning på bevakning av kampsport.

Dettat innebar att journalisten Patrik Syk blev renodlad kampsportsjournalist och att ”Fighterbloggen” startades.
    – Kampsport och MMA har vuxit i Sverige. Aftonbladet skrev om det, märkte att responsen var stor och på den vägen är det. Det finns en vilja att hela tiden utveckla kampsportsbevakningen på Aftonbladet.

Och den viljan fick ett ansikte utåt när det igår offentliggjordes att Aftonbladet värvar kimura.ses MMA Panelen. Det populära programmet kommer att på Aftonbladets hemsida sändas varannan vecka med start på torsdag den 12:e april.
    – Det är från början en bra produkt, men jag vill påpeka att beslutet tagits högre upp i huset, så att säga. Konceptet kommer att utvecklas lite och Aftonbladet kommer vilja sätta lite sin prägel på det, bland annat kommer jag att vara med i panelen.

En del tror att Aftonbladets satsning är endast riktad mot UFC ”Sweden” den 14:e april, men det stämmer inte enligt Patrik Syk.
   – Nej, detta är en långsiktig satsning på kampsport som Aftonbladet har. Visst, UFC i Globen blir en enskilt stor händelse, men det finns många andra stora kampsportshändelser också. Intresset försvinner inte bara för att UFC Sweden är över.

Patrik, varför satsar Aftonbladet så stort på kampsport?
   – Framför allt , så klart, för att det finns ett stort intresse. Det är många som berörs av kampsport. Vi märker vad folk vill ha och vi har alltid fått bra respons på våra kampsportsartiklar. Jag själv har ett stort kampsportsintresse och när Aftonbladet först skulle göra en artikel om kampsport var det jag som ansågs ha mest kunskaper. Jag har tränat lite själv i yngre år, men är väl framför allt ett fan. Jag älskade K-1 när det var som störst i början av 2000-talet, har följt UFC och Pride. Jag gillar det skarpt och det är förstås väldigt roligt att även kunna skriva om kampsport professionellt nu.

Vad tror du det här kan betyda för svensk kampsport?
   – Säkerligen väldigt mycket. Uppmärksamhet föder intresse, och intresse göder uppmärksamhet. Så är det. När det gäller den kommersiella delen, som väldigt mycket av dagens elitidrott handlar om, kommer förhoppningsvis vår satsning generera fler sponsorer åt kampsportare och givetvis mer synlighet.
    – Kampsport i Sverige har ett legitimitetsproblem. Den har ett oförtjänt, direkt felaktigt, dåligt rykte som uppkommit på osakliga grunder. Om Aftonbladets satsning får fler att läras sig vad kampsport egentligen går ut på, om fler tar sig förbi den tröskeln – desto bredare och större blir också kampsporten.

För att läsa mer om samarbetet mellan kimura.se och Aftonbladet, se här!

Text: Jonathan Broberg