Nyheter

Intervju med Dr Dean Kriellaars

Dr. Dean Kriellaars från Manitoba Universitet var en av de stora dragplåstren och kanske den mest uppskattade föreläsaren av alla under physical literacy-konferensen i Toronto. Kriellaars är också en av de som varit med och lyft fram begreppet och strukturen kring physical literacy. Vi fick en pratstund med honom.
- Om du ger människor möjlighet att röra sig, ser till att de dessutom har roligt när de rör sig och lägger till mycket positiv feedback då får människor självförtroende, motivation och lust att vara mer fysiskt aktiva, säger han till budokampsport.se.

Den allra sista dagen av physical literacy-konferensen i Toronto blev kanske också den allra mest spännande.

Många var de konferensbesökare som hade sett fram emot Dr. Dean Kriellaars föreläsning, och han gjorde heller ingen besviken.

Foto: Jonathan Broberg

Physical literacys cirkel
För två månader sedan reste ett gäng från Svenska Budo & Kampsportsförbundet till Winnipeg, där Kriellaars huserar och fick lära sig mycket om begreppet physical literacy. Kriellaars har också varit i Sverige ett par gånger tidigare och föreläst. Och det här är hans syn på physical literacy.
– Konstruktionen som vi ser runt physical literacy nu är ganska bra utvecklat. Det enklaste sättet att förklara det är att hålla det så enkelt som möjligt. Om du ger människor möjlighet att röra sig, ser till att de dessutom har roligt när de rör sig och lägger till mycket positiv feedback då får människor självförtroende, motivation och lust att vara mer fysiskt aktiva. Det är i stort sett cirkeln i physical literacy. Och med detta blir du mår du bättre rent mentalt, socialt och fysiskt och det är physical literacy i ett nötskal för mig.

Varför är Kanada så bra på physical literacy?
– Det här är rätt nytt för oss också, ni i Sverige är inte så långt efter. Om jag kikar på er fysiska aktivitet ur ett hälsoperspektiv är ni fem år före oss här i Kanada skulle jag säga. Men ni börjar också se er kultur som en erosion i er fysiska aktivitet när det gäller rörelsereaktiviteten.
– I Kanada vid 2008-2009 råkade vi vara några som satt ner, en rätt osannolik skara av olika människor, diskuterade språk, matte och sånt och kom fram till att inlärningen är egentligen likartad när det kommer till rörelser, så vi började använda oss av termen physical literacy.

I Sverige ser vi en allt vikande fysisk aktivitet hos befolkningen och inom idrotten visar studier att ungdomar runt elva år lämnar idrottandet i allt högre utsträckning.
– Om jag säger så här, idrott är bara en del. Om jag befinner mig i skolan eller i samhället i stort vill jag ha möjligheter som att kunna deltaga, så jag kan vara med i rekreationen. Idrott är bara en del av detta, vi borde ge människor fler möjligheter till att kunna röra sig. Samtidigt inom sporten är man väldigt tävlingsinriktade och det kräver att människor lägger ner väldigt mycket tid, och det kanske inte alla vill eller kan. Så även idrotten behöver förändras lite, tror jag.

Text och foto: Jonathan Broberg