Webbseminarier för idrottsföreningar som arbetsgivare

SB&K | Föreningar som betalar ut ersättningar till idrottsutövare eller andra anställda har chansen att delta i Skatteverkets informationsträffar och där lära sig mer om skatter, avgifter och annat.

20 augusti 2021  |  Mats Lilja

Träffarna är kostnadsfria men platsbegränsade och kräver föranmälan.

Under fyra tillfällen till seminarier får ni som idrottsföreningar information om bland annat:

  • Vem som ska registrera sig som arbetsgivare och redovisa skatter och avgifter.
  • Vad ”halva prisbasbeloppsregeln” innebär.
  • Vad som gäller för arvoden, reseersättningar, tävlingsvinster, förmåner etc.
  • Hur du gör för att lämna arbetsgivardeklaration till Skatteverket.

Den 7 december hålls dessutom ett seminarium som riktar sig till föreningar som inte är registrerade som arbetsgivare. Där ges information om bland annat:

  • Vad du behöver tänka på i samband med att du ska lämna kontrolluppgifter.
  • Hur du fyller i kontrolluppgiften vid utbetald idrottsersättning, styrelsearvode etc.
  • Hur du enkelt och smidigt lämnar dina kontrolluppgifter via Skatteverkets e-tjänst.
  • Hur du gör för att rätta en felaktig kontrolluppgift.
  • När föreningen måste lämna arbetsgivardeklaration istället för kontrolluppgift.

Det finns också möjligheter att ställa frågor via en chatt under hela sändningarna.

Kommande seminarier under 2021
2021-09-20 kl. 17:00 Idrottsföreningen som arbetsgivare

 

Mer information finns på Skatteverkets hemsida – välj Förening samt Idrott för att se en uppdaterad lista över aktuella seminarier riktade mot idrottsföreningar.

Text: Mats Lilja
Foto: Fialotta Bratt

En kommentar

6
3
3