Nyheter

Webbseminarier för idrottsföreningar som arbetsgivare

SB&K | Föreningar som betalar ut ersättningar till idrottsutövare eller andra anställda har chansen att delta i Skatteverkets informationsträffar och där lära sig mer om skatter, avgifter och annat.

Träffarna är kostnadsfria men platsbegränsade och kräver föranmälan.

Under fyra tillfällen till seminarier får ni som idrottsföreningar information om bland annat:

  • Vem som ska registrera sig som arbetsgivare och redovisa skatter och avgifter.
  • Vad ”halva prisbasbeloppsregeln” innebär.
  • Vad som gäller för arvoden, reseersättningar, tävlingsvinster, förmåner etc.
  • Hur du gör för att lämna arbetsgivardeklaration till Skatteverket.

Den 7 december hålls dessutom ett seminarium som riktar sig till föreningar som inte är registrerade som arbetsgivare. Där ges information om bland annat:

  • Vad du behöver tänka på i samband med att du ska lämna kontrolluppgifter.
  • Hur du fyller i kontrolluppgiften vid utbetald idrottsersättning, styrelsearvode etc.
  • Hur du enkelt och smidigt lämnar dina kontrolluppgifter via Skatteverkets e-tjänst.
  • Hur du gör för att rätta en felaktig kontrolluppgift.
  • När föreningen måste lämna arbetsgivardeklaration istället för kontrolluppgift.

Det finns också möjligheter att ställa frågor via en chatt under hela sändningarna.

Kommande seminarier under 2021
2021-09-20 kl. 17:00 Idrottsföreningen som arbetsgivare

 

Mer information finns på Skatteverkets hemsida – välj Förening samt Idrott för att se en uppdaterad lista över aktuella seminarier riktade mot idrottsföreningar.

Text: Mats Lilja
Foto: Fialotta Bratt