Nyheter
Här är förbundets nya logotyp
SB&K. Den nya symbolen ska vara stark men också kännas inkluderande. Tre kronor och tsuban är kvar men mer färg har tillförts än vad tidigare versioner haft.
(Illustration: Graphera)
Som vi berättade i förra veckan så pågår arbetet med att ta fram en ny grafisk profil för Svenska Budo & Kampsportsförbundet. Detta då den tidigare profilen från 2009 har varit i behov av en uppdatering.
– Vi eftersträvar en logotyp som är lättare att använda i både digitala sammanhang och på trycksaker. Men som samtidigt slår vakt om förbundets långa tradition, har SB&K:s ordförande Fredrik Gundmark tidigare sagt.
Idag har det blivit dags att offentliggöra den nya logotypen, som syns här ovanför. Den är framtagen av reklambyrån Graphera i Stockholm.
Johanna Bjuhr Escalante är Art Director på byrån och den som har lett arbetet.
– Det här uppdraget har legat mig varmt om hjärtat. Jag är ju gammal kampsportare själv och har tränat i många år, bland annat karate, aikido, iaido och kickboxning. Jag vill bidra till att bygga ett starkt varumärke för budo och kampsport, säger hon.
Frågan om en ny grafisk profil för förbundet har funnits på agendan under en tid. Hösten 2021 togs offerter in från flera olika byråer innan valet föll på Graphera. I december förra året inleddes arbetet.
– Det började med en briefing från förbundets sida om vad man eftersökte, vi utgår alltid från vilka förutsättningar som finns. Jag tog fram flera skisser på vägen och sen bollade vi i ett par vändor. Kärnvärdena har varit inkludering, respekt och hållbarhet. Och de tre kronorna och tsuban skulle så klart vara kvar, säger Johanna Bjuhr Escalante.
Förbundets symbol skapades av Robert von Sandor och har använts sedan 1970-talet i olika utföranden. Den består av två grundelement: tre kronor (Sveriges heraldiska nationalsymbol) samt tsuban (parerplåten på ett japanskt svärd). Dessa finns förstås med även nu.
– Tanken har varit att renodla och göra det ännu tydligare. Vi har velat skapa en helhetsbild där elementen väger upp och balanserar varandra. Symbolen ska vara stark men också kännas inkluderande. Vi har till exempel förenklat tsuban något och lyft in de tre kronorna i den, berättar Johanna Bjuhr Escalante.
Bland ändringarna märks att graderingarna (färgskiftningarna) i tsuban har försvunnit, och även den lilla urgröpningen i mitten.
– Jag har själv tränat iaido i många år och det finns alla möjliga varianter av tsubas. Hålet finns på en del moderna tsubas, men inte på antika tsubas. Det är till för om du även har en kniv tillsammans med ditt svärd så kan du fästa den där. För balansens skull valde jag att ta bort urgröpningen i logotypen. Graderingarna likaså. Att förenkla och skala bort är oftast en bra grundtanke när det gäller logotyper och symboler. Det gör också resultatet mer sammanhållet och enklare att applicera på exempelvis profilprodukter, pins och broderier.
Till sist har också den nya logotypen tillförts mer färg än vad tidigare versioner haft, enligt ett önskemål från förbundet.
– Färgerna är kopplade till den svenska flaggan. Som ett nationellt förbund så ska det synas att man representerar Sverige. Det är däremot inte svenska flaggans färgkoder rakt av utan modifierade färgskalor för att passa bra i sammanhanget. Det här känns lite mer sobert och elegant, säger Johanna Bjuhr Escalante.
Logotypen samt de gula och blå färgerna är också något som kommer att kännas igen i den grafiska profil som ska implementeras fullt ut framöver.
– Det kommer att vara samma tankar som ligger bakom logotypen, det är ju en konsekvens av vårt arbete med den. Det handlar även här om att bygga ett starkt varumärke samtidigt som det ska vara inkluderande för såväl unga som äldre samt för olika kampsportsstilar och arter. Det ska vara funktionellt och kunna fungera i alla olika kanaler och på alla bärare. Då gäller det att ha en bra dynamik i verktygslådan, avslutar Johanna Bjuhr Escalante.
Svenska Budo & Kampsportsförbundets logotyp kommer enligt planerna gradvis att bytas ut på hemsidan och på förbundets olika plattformar. Den nya logotypen kommer också att finnas i flera olika varianter och utföranden.
Text: Mats Lilja