Förbund
MotoriQ
På den här sidan hittar du information om MotoriQ, fysisk litteracitet och kamplek. Längre ner finns länkar till Kampsportskolan och Kamplek i skolan. Under Kamplek i skolan hittar du en mängd kamplekar som kan användas som inspiration – både i skolan och i idrottsföreningen.
MotoriQ är ett övergripande samlingsnamn för den verksamhet som bedrivs med fysisk litteracitet som utgångspunkt.

Fysisk litteracitet
Fysisk litteracitet (physical literacy) handlar om att utveckla motivation, självförtroende, fysisk kompetens och förståelse för att kunna vara aktiv hela livet. Kärnan är rörelseglädje, trygghet i kroppen och positiva rörelseupplevelser som gör att man vill fortsätta vara aktiv.
Begreppets grundare, Margaret Whitehead, uttrycker detta som: “We want them to want to come back for more.” Det fångar den viktigaste idén: att bygga en inre drivkraft och en genuin lust att återvända till rörelse – i idrott, lek och vardag.
Allt vårt arbete med kamplek vägleds av fysisk litteracitet.
Kamplek
Riskfylld lek
Riskfylld lek handlar om de utmanande lekar som barn alltid ägnat sig åt – att klättra, springa fort, brottas eller utforska omgivningar. I dag förbjuds sådana aktiviteter ofta på grund av ett överdrivet säkerhetstänk, trots att de är viktiga för barns utveckling.
Exempel på riskfylld lek är lek på höjd, i hög hastighet, med verktyg, nära naturens element, kamplek och lekar där barn får utforska mer avskilda platser. Dessa lekar stärker motorik, omdöme, mod, social förmåga och förmågan att hantera osäkerhet. Folkhälsomyndigheten lyfter också deras positiva effekt på hälsa och utveckling. Att värna om riskfylld lek är att värna om barns naturliga utveckling.
Kamplek
Kamplek är lek som bygger på kamp, kroppskontakt och socialt samspel. I kamplekar ingår moment som att dra, trycka, putta, jaga, fånga, hålla fast och brottas – alltid i lekfulla former. Genom kamplek tränar barn viktiga sociala förmågor som att läsa av andra, anpassa sitt beteende och samarbeta. Forskning visar att denna typ av lek har stor betydelse för barns sociala och emotionella utveckling.
Kamplek är en urform av lek som människor i alla tider ägnat sig åt, och som även återfinns hos många djurarter. För att leken ska fungera krävs samtycke, ömsesidighet och samarbete – utan dessa upphör leken. Kamplekens betydelse är så tydlig att Folkhälsomyndigheten lyfter fram kamplek och andra riskfyllda lekar som viktiga för barns hälsa och utveckling.
Kamplek och kampsport har många gemensamma drag. Mycket av det som sker i barn- och ungdomsträning inom kampsport kan liknas vid organiserad kamplek, där barn i trygga former får utveckla motorik, kroppskontroll och sociala färdigheter. Kampsporten kan därmed fungera som en viktig arena för barns lärande genom kamplek, men också som en kunskapsbärare som kan sprida erfarenheter och arbetssätt vidare till skolan och andra sammanhang.
Trots starkt forskningsstöd är kamplek ofta missförstådd. I skolan klumpas kamplek ibland ihop med ”skojbråk” och förbjuds, då vuxna har svårt att skilja lek i samtycke från konflikt. När denna typ av lek tas bort förlorar barn en viktig arena för att utveckla sociala färdigheter, gränssättning och trygghet i kroppskontakt – förmågor som är centrala både i lek, idrott och vardagsliv.
Kampsportsskolan – en trygg och lekfull väg in i kampsporten
Kampsportsskolan är Svenska Budo & Kampsportsförbundets idrottsskola för barn. Den bygger på kamplek – ett lekfullt och idrottsövergripande arbetssätt som finns i alla kampsporter. Genom kamplek får barn utforska rörelse, kroppskontakt och samspel på ett tryggt och utvecklande sätt.
Kampsportsskolan erbjuder en mjuk övergång till den idrottsspecifika träningen och är en naturlig del av föreningens barnverksamhet.
Kamplek i skolan – trygg, lekfull och lärande rörelse
Kamplek i skolan är ett koncept som introducerar kamplek i skolans värld på ett tryggt, strukturerat och pedagogiskt sätt. Genom material, övningar och utbildningar riktade till lärare och skolpersonal får skolor stöd i hur kamplek kan användas i undervisning och rastverksamhet.
Konceptet riktar sig även till kampsportsföreningar som vill samarbeta med skolor eller utveckla sin barnverksamhet. Målet är att skapa fler arenor där barn får utforska kroppskontakt, samspel och rörelseglädje – viktiga förmågor som forskning visar att kamplek utvecklar.
Kontaktuppgifter
Vill du veta mer om MotoriQ och fysisk litteracitet, eller boka våra populära utbildningar – hör av dig!
-
Pilo Stylin
pilo@budo.se -
Magnus Ledin
ledin@budo.se