Integritetspolicy, svenska  

Det här är Svenska Budo & Kampsportsförbundets integritetspolicy. Den är uppdaterad 20 september 2023. 

Denna integritetspolicy för Svenska Budo & Kampsportsförbundet, som bedriver verksamhet under namnet SB&K (“vi“, “oss” eller “vår”), beskriver hur och varför vi kan komma att samla in, lagra, använda och/eller dela (“behandla”) dina uppgifter när du använder våra tjänster (“Tjänsterna”), exempelvis när du 

  • Laddar ner och använder vår mobilapplikation (T-Kortet), eller någon annan applikation från oss som länkar till detta integritetsmeddelande 
  • Ansöker om tävlingslicens 
  • Interagerar med oss på andra relaterade sätt, inklusive försäljning, marknadsföring eller evenemang 

Frågor eller funderingar? I vår integritetspolicy förklarar vi dina rättigheter och val beträffande sekretess och hantering av personuppgifter. Om du inte samtycker till vår policy och praxis ska du inte använda våra tjänster. Om du fortfarande har några frågor eller funderingar, vänligen kontakta oss på info@budokampsport.se.

Sammanfattning av huvudpunkter

Denna sammanfattning innehåller viktiga punkter från vår integritetspolicy, varje punkt beskrivs även mer ingående längre ner på denna sida. 

Vilka personuppgifter behandlar vi? När du besöker, använder eller navigerar i våra tjänster kan vi behandla personuppgifter beroende på hur du interagerar med oss och tjänsterna, de val du gör och de produkter och funktioner du använder.  

Behandlar vi känsliga personuppgifter? Vid behov behandlar vi känsliga personuppgifter med ditt samtycke eller på annat sätt tillåtet enligt tillämplig lag.  

Hämtar vi information från tredje part? Nej, vi hämtar ingen information från tredje part. 

Hur behandlar vi dina uppgifter? Vi behandlar din information för att tillhandahålla, förbättra och administrera våra tjänster, kommunicera med dig, för säkerhet och bedrägeribekämpning och för att följa lagen. Vi kan också behandla din information för andra ändamål med ditt samtycke. Vi behandlar din information endast när vi har en giltig rättslig anledning att göra det 

I vilka situationer och med vilka parter delar vi personuppgifter? Vi kan dela information i specifika situationer och med specifika tredje parter.  

Hur håller vi din information säker? Vi har organisatoriska och tekniska processer och rutiner på plats för att skydda dina personuppgifter. Ingen elektronisk överföring via internet eller informationslagringsteknik kan dock garanteras vara 100% säker, så vi kan inte lova eller garantera att hackare, cyberbrottslingar eller andra obehöriga tredje parter inte kommer att kunna förbigå våra säkerhetsrutiner och otillåtet samla in, komma åt, stjäla eller ändra din information 

Vilka är dina rättigheter? Beroende på var du befinner dig geografiskt kan tillämplig sekretesslag innebära att du har vissa rättigheter avseende dina personuppgifter.  

Hur utövar du dina rättigheter? Det enklaste sättet att utöva dina rättigheter är genom att kontakta oss via e-post på info@budokampsport.se eller genom att ringa +46 8 714 88 70. Vår fullständiga kontaktinformation inklusive vår kontorsadress hittar du längst ner på denna sida eller genom att besöka https://www.budokampsport.se/kontakt. Vi kommer att överväga och agera på varje begäran i enlighet med gällande dataskyddslagar. 

1. Vilken information samlar vi in?

Personuppgifter som du lämnar till oss 

Kortfattat: Vi samlar in personuppgifter som du lämnar till oss. 

 Vi samlar in personuppgifter som du frivilligt lämnar till oss när du registrerar dig på Tjänsterna, uttrycker intresse för att få information om oss eller våra produkter och Tjänster, när du deltar i aktiviteter på Tjänsterna eller på annat sätt när du kontaktar oss. 

Personlig information som tillhandahålls av dig. Den personliga information som vi samlar in beror på sammanhanget för dina interaktioner med oss och tjänsterna, de val du gör och de produkter och funktioner du använder. Den personliga information vi samlar in kan innehålla följande: 

  • Namn 
  • Telefonnummer
  • E-postadresser
  • Postadresser
  • Användarnamn
  • Lösenord
  • Kontakt- eller autentiseringsdata
  • Faktureringsadresser
  • Betal-/kreditkortsnummer

Känslig information. Vid behov, med ditt samtycke eller på annat sätt tillåtet enligt tillämplig lag, behandlar vi följande kategorier av känslig information: 

  • Personnummer eller andra statliga identifierare 

Betalningsuppgifter. Vi kan samla in uppgifter som är nödvändiga för att behandla din betalning om du gör en betalning till oss, till exempel ditt betalningsinstrumentnummer och säkerhetskoden som är kopplad till ditt betalningsinstrument. All betalningsdata lagras av Payson och Swish. Du hittar deras länkar till sekretessmeddelanden här: https://www.payson.se/sv/integritet-och-sakerhet/ och https://www.swish.nu/policys 

Applikationsdata. Om du använder vår(a) applikation(er) kan vi också samla in följande information om du väljer att ge oss åtkomst eller tillstånd: 

  • Data från mobila enheter. Vi samlar automatiskt in enhetsinformation (t.ex. ditt mobila enhets-ID, modell och tillverkare), operativsystem, versionsinformation och systemkonfigurationsinformation, enhets- och applikationsidentifieringsnummer, webbläsartyp och version, hårdvarumodell, internetleverantör och/eller mobiloperatör och IP-adress (Internet Protocol) (eller proxyserver). Om du använder vår(a) applikation(er) kan vi också samla in information om telefonnätverket som är kopplat till din mobila enhet, din mobila enhets operativsystem eller plattform, vilken typ av mobil enhet du använder, din mobila enhets unika enhets-ID och information om funktionerna i vår(a) applikation(er) som du har åtkomst till. 

Denna information behövs främst för att upprätthålla säkerheten och driften av vår(a) applikation(er), för felsökning och för våra interna analys- och rapporteringsändamål. 

All personlig information som du lämnar till oss måste vara sann, fullständig och korrekt, och du måste meddela oss om eventuella ändringar av sådan personlig information. 

Information som samlas in automatiskt 

Kortfattat: Viss information – till exempel din IP-adress (Internet Protocol) och/eller webbläsar- och enhetsegenskaper – samlas in automatiskt när du besöker våra tjänster. 

Vi samlar automatiskt in viss information när du besöker, använder eller navigerar i tjänsterna. Denna information avslöjar inte din specifika identitet (som ditt namn eller kontaktinformation) men kan inkludera enhets- och användningsinformation, till exempel din IP-adress, webbläsar- och enhetsegenskaper, operativsystem, språkinställningar, hänvisande webbadresser, enhetsnamn, land, plats, information om hur och när du använder våra tjänster och annan teknisk information. Denna information behövs främst för att upprätthålla säkerheten och driften av våra tjänster och för våra interna analys- och rapporteringsändamål. 

Informationen vi samlar in inkluderar: 

  • Logg- och användningsdata. Logg- och användningsdata är tjänsterelaterad, diagnostisk, användnings- och prestandainformation som våra servrar automatiskt samlar in när du öppnar eller använder våra tjänster och som vi registrerar i loggfiler. Beroende på hur du interagerar med oss kan dessa loggdata inkludera din IP-adress, enhetsinformation, webbläsartyp och inställningar och information om din aktivitet i Tjänsterna (till exempel datum-/tidsstämplar som är kopplade till din användning, visade sidor och filer, sökningar och andra åtgärder du vidtar till exempel vilka funktioner du använder), information om enhetshändelser (till exempel systemaktivitet, felrapporter (kallas ibland “kraschdumpar”) och maskinvaruinställningar). 
  • Enhetsdata. Vi samlar in enhetsdata som information om din dator, telefon, surfplatta eller annan enhet som du använder för att komma åt tjänsterna. Beroende på vilken enhet som används kan dessa enhetsdata innehålla information som din IP-adress (eller proxyserver), enhets- och programidentifieringsnummer, plats, webbläsartyp, maskinvarumodell, internetleverantör och/eller mobiloperatör, operativsystem och systemkonfigurationsinformation. 
  • Platsdata. Vi samlar in platsdata som information om din enhets position, som kan vara antingen exakt eller inexakt. Hur mycket information vi samlar in beror på typ av enhet och inställningarna för den enhet du använder för att komma åt tjänsterna. Vi kan till exempel använda GPS och annan teknik för att samla in geolokaliseringsdata som visar din nuvarande plats (baserat på din IP-adress). Du kan välja att inte delge denna information antingen genom att vägra åtkomst till informationen eller genom att inaktivera din platsinställning på din enhet. Om du väljer att neka åtkomst till denna data kan begränsningar uppstå i användandet av tjänsterna. 

2. Hur behandlar vi dina uppgifter?

Kortfattat: Vi behandlar din information för att tillhandahålla, förbättra och administrera våra tjänster, kommunicera med dig, för säkerhet och bedrägeribekämpning och för att följa lagen. Vi kan också behandla din information för andra ändamål med ditt samtycke. 

Vi behandlar dina personuppgifter av olika skäl, beroende på hur du interagerar med våra tjänster, inklusive: 

  • För skapande och autentisering av konton och på annat sätt hantera användarkonton. Vi kan behandla din information så att du kan skapa och logga in på ditt konto, samt hålla ditt konto i fungerande skick. 
     
  • För att leverera och underlätta leverans av tjänster till användaren. Vi kan behandla din information för att tillhandahålla den begärda tjänsten. 
     
  • För att skydda våra tjänster. Vi kan behandla din information i syfte att säkerställa systemintegriteten för våra tjänster, inklusive övervakning och förebyggande av eventuellt bedrägeri. 
     
  • För att skydda en individs vitala intressen. Vi kan behandla din information när det är nödvändigt för att skydda en individs vitala intresse, till exempel för att förhindra skada. 

3. Vilka rättsliga grunder förlitar vi oss på för att behandla din information?

Kortfattat: Vi behandlar endast dina personuppgifter när vi anser att det är nödvändigt och vi har en giltig rättslig grund att göra det, enligt tillämplig lag; som med ditt samtycke, för att följa lagar, för att tillhandahålla våra tjänster, för att ingå eller uppfylla våra avtalsförpliktelser, för att skydda dina rättigheter eller för att uppfylla våra legitima verksamhetsintressen. 

Den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och UK GDPR kräver att vi förklarar de giltiga rättsliga grunderna vi förlitar oss på för att behandla din personliga information. Som sådan kan vi förlita oss på följande rättsliga grunder för att behandla din personliga information: 

  • Samtycke. Vi kan behandla din information om du har gett oss tillstånd (dvs. samtycke) att använda din personliga information för ett specifikt ändamål. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Läs mer om hur du återkallar ditt samtycke i punkt 11 av vår Integritetspolicy. 
     
  • Fullgörande av ett kontrakt. Vi kan behandla dina personuppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att uppfylla våra avtalsförpliktelser gentemot dig, inklusive att tillhandahålla våra tjänster eller på din begäran innan vi ingår ett avtal med dig. 
     
  • Legitima intressen. Vi kan behandla din information när vi anser att det är nödvändigt för att uppnå våra legitima verksamhetsintressen om dessa intressen inte konflikterar med dina grundläggande rättigheter och friheter. Vi kan till exempel behandla dina personuppgifter för vissa av de ändamål som beskrivs för att:
    • Diagnostisera problem och/eller förhindra bedrägeri
  • Rättsliga skyldigheter.Vi kan behandla din information när vi anser att det är nödvändigt för att uppfylla våra juridiska skyldigheter, till exempel att samarbeta med ett brottsbekämpande organ eller tillsynsmyndighet, utöva eller försvara våra juridiska rättigheter eller bifoga din information som bevis i tvister där vi är inblandade. 
     
  • Vitala intressen. Vi kan behandla din information när vi anser att det är nödvändigt för att skydda dina vitala intressen eller en tredje parts vitala intressen, till exempel situationer som innebär potentiella hot mot någon persons säkerhet.

4. När och med vem delar vi dina personuppgifter?

Kortfattat: Vi kan dela information i specifika situationer som beskrivs i detta avsnitt och/eller med följande tredje parter. 

Leverantörer, konsulter och andra tredjepartsleverantörer. Vi kan dela dina uppgifter med tredjepartsleverantörer, tjänsteleverantörer, entreprenörer eller agenter (“tredje part“) som utför tjänster för oss eller för vår räkning och behöver tillgång till sådan information för att utföra dessa tjänster. Vi har avtal med tredje part som är utformade för att skydda din personliga information. Detta innebär att de inte tillåts behandla din personliga information om vi inte har instruerat dem att göra det. Tredje part tillåts ej att dela din personliga information med någon annan organisation än oss. De förbinder sig också att skydda de uppgifter de har för vår räkning samt att enbart behålla uppgifterna under den period vi instruerar.  

De tredje parter vi kan dela personuppgifter med är följande: 

  • Webb- och mobilanalys 
    • Google Analytics  

 

  • Leverantör av IT-tjänster (IT-utveckling, design och support) 

5. Hur länge behåller vi dina uppgifter?

Kortfattat: Vi behåller din information så länge som det är nödvändigt för att uppfylla de syften som beskrivs i detta integritetsmeddelande om inte annat krävs enligt lag. 

Vi kommer endast att behålla dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för de syften som anges i detta sekretessmeddelande, såvida inte en längre lagringsperiod krävs eller tillåts enligt lag (till exempel skatt, bokföring eller andra juridiska krav). Inget syfte i detta meddelande kommer att kräva att vi behåller din personliga information längre än tjugofyra (24) månader efter uppsägningen av användarens konto. 

När vi inte har något pågående legitimt verksamhetsbehov för att behandla din personliga information kommer vi antingen att radera eller anonymisera sådan information, eller, om detta inte är möjligt (till exempel eftersom din personliga information har lagrats i säkerhetskopieringsarkiv), kommer vi att lagra din personliga information enligt gällande säkerhetsstandard samt isolera den från ytterligare behandling tills radering är möjlig. 

6. Hur håller vi din information säker?

Kortfattat: Vi strävar efter att skydda din personliga information genom ett system av organisatoriska och tekniska säkerhetsåtgärder. 

Vi har implementerat lämpliga och rimliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som är utformade för att skydda all personlig information vi behandlar. Trots våra skyddsåtgärder och ansträngningar för att säkra din information kan ingen elektronisk informationsöverföring via Internet eller informationslagringsteknik garanteras vara 100% säker, vi kan således inte garantera att hackare, cyberbrottslingar eller andra obehöriga tredje parter inte kommer att på brottslig väg kunna samla in, komma åt, stjäla eller ändra din information. Även om vi gör vårt bästa för att skydda din personliga information, sker överföring av personlig information till och från våra tjänster på egen risk. Du bör endast använda Tjänsterna i en säker miljö. 

7. Vilka är dina integritetsrättigheter?

Kortfattat: I vissa regioner, till exempel Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), Storbritannien (Storbritannien) och Schweiz, har du rättigheter som ger dig större tillgång till och kontroll över din personliga information. Du kan granska, ändra eller avsluta ditt konto när som helst.  

I vissa regioner (som EES, Storbritannien och Schweiz) har du vissa rättigheter enligt gällande dataskyddslagar. Dessa kan inkludera rätten (i) att begära åtkomst och få en kopia av din personliga information, (ii) att begära rättelse eller radering; (iii) för att begränsa behandlingen av dina personuppgifter; (vi) i tillämpliga fall, dataportabilitet, och (vii) inte vara föremål för automatiserat beslutsfattande. Under vissa omständigheter kan du också ha rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter. Du kan göra sådan begäran genom att antingen skicka in ”Begäran om registerutdrag” (även kallad DSAR-blankett), kontakta oss via e-post på info@budokampsport.se eller genom att ringa +46 8 714 88 70. Vår fullständiga kontaktinformation inklusive vår kontorsadress och länk till blanketten för ”Begäran om registerutdrag” hittar du längst ner på denna sida eller genom att besöka https://www.budokampsport.se/kontakt. Vi kommer att överväga och agera på varje begäran i enlighet med gällande dataskyddslagar. 

Om du befinner dig i EES eller Storbritannien och du tror att vi behandlar dina personuppgifter utan laga rätt har du rättighet att anmäla behandlingen hos din medlemsstats dataskyddsmyndighet eller hos Brittiska Dataskyddsmyndigheten. 

Om du befinner dig i Schweiz kan du kontakta Federal Data Protection and Information Commissioner. 

Återkallande av ditt samtycke:  Om vi förlitar oss på ditt samtycke för att behandla din personliga information har du rätt att återkalla ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss via e-post på info@budokampsport.se eller genom att ringa +46 8 714 88 70.  

Observera dock att detta inte kommer att påverka lagenlig behandlingen av uppgifter utförd innan återkallandet av samtycke och det kommer inte heller att påverka behandlingen av din personliga information som utförs i enlighet med andra lagliga grunder än samtycke. 

Information om kontot 

Om du vill granska eller ändra informationen i ditt konto eller avsluta ditt konto kan du när som helst kontakta oss med hjälp av kontaktinformationen som finns angiven i denna policy. 

På din begäran om att avsluta ditt konto kommer vi att inaktivera eller ta bort ditt konto och information från våra aktiva databaser. Vi kan dock behålla viss information i våra filer för att förhindra bedrägeri, felsöka problem, hjälpa till med eventuella utredningar, genomdriva våra juridiska villkor och/eller följa gällande lagkrav. 

Om du har frågor eller kommentarer om dina integritetsrättigheter kan du maila oss på info@budokampsport.se. 

8. Kontroller för do-not-track-funktioner

De flesta webbläsare och vissa mobila operativsystem och mobilapplikationer inkluderar en Do-Not-Track (“DNT”) -inställning som du kan aktivera för att inte bevilja åtkomst till, eller insamlande av, data som behandlar dina aktiviteter online. Vid skapandet av denna integritetspolicy har ingen enhetlig teknikstandard skapats för att känna igen och implementera DNT-signaler. Således svarar vi för närvarande inte på DNT-webbläsarsignaler eller någon annan mekanism som automatiskt kommunicerar ditt val att inte spåras online. Vid eventuellt beslutsfattande om att sådan standard skall följas kommer vi att informera dig om denna praxis via publicering av en reviderad version av denna integritetspolicy. 

9. Uppdaretar vi denna intergritetspolicy?

Kortfattat: Ja, vi kommer att uppdatera detta meddelande efter behov för att följa relevanta lagar. 

Vi kan komma att uppdatera denna integritetspolicy när behov uppstår. Nya versioner av integritetspolicyn publiceras med datum för uppdateringen och den uppdaterade versionen träder i kraft i samband med publicering. Om väsentliga ändringar i denna integritetspolicy görs kan vi komma att meddela dig antingen genom att publicera ett tydligt meddelande om aktuella ändringar på vår webb och/eller i vår app, eller genom att skicka ett meddelande direkt till dig. Vi rekommenderar att läsa denna integritetspolicy med jämna mellanrum för att hålla sig informerad om hur vi skyddar personlig information. 

10. HUR KAN DU KONTAKTA OSS ANGÅENDE DENNA POLICY?

Om du har frågor eller kommentarer om vår integritetspolicy kan du mejla, skicka brev, ringa eller besöka oss enligt följande kontaktinformation:  

Ölandsgatan 42 
116 63 Stockholm 

E-post: info@budokampsport.se 

Telefon: +46 8714 88 70 

11. Hur kan du granska, uppdatera eller radera de uppgifter vi samlar in från dig?

Baserat på gällande lagar i ditt land kan du ha rätt att begära tillgång till den personliga information vi samlar in från dig, ändra den informationen eller radera informationen. För att begära att granska, uppdatera eller radera din personliga information, använd formuläret ”Begäran om registerutdrag” (Data Subject Access Request (DSAR)) som du hittar via länken nedan. 

Begäran om registerutdrag (DSAR Form): https://www.budokampsport.se/wp-content/uploads/2023/10/DSAR-Registerutdrag-20231003.pdf

2
8
10